...SILICONVALLEY

...SILICONVALLEY

شما علاوه بر این مطالب با استفاده از جعبه لینک میتوانبد فیلم های تکنولوژی جدید را از اپارات با دسته بندی موضوعی مشاهده نمایید!
...SILICONVALLEY

...SILICONVALLEY

شما علاوه بر این مطالب با استفاده از جعبه لینک میتوانبد فیلم های تکنولوژی جدید را از اپارات با دسته بندی موضوعی مشاهده نمایید!

تاریخچه ایر باس

تاریخچه ایر باس

 هواپیما  ویژگی‌ها  تعداد مسافر  حداکثر تعداد مسافر  تاریخ معرفی  نخستین پرواز  نخستین تحویل به مشتری  تاریخ توقف تولید  تصویر 
ایرباس آ-۳۰۰۲ موتور، ۲ راهرو۲۲۸-۲۵۴۳۶۱ماه مه ۱۹۶۹اکتبر ۱۹۷۲ماه مه ۱۹۷۴
ایر فرانس
تولید در ۲۷ مارس ۲۰۰۷ متوقف شد.Airbus A300C4-605R - Islandsflug Cargo - TF-ELW - LEMD.jpg
ایرباس آ-۳۱۰۲ موتور، ۲ راهرو
مدل تغییر یافتهٔ A300
۱۸۷۲۷۹ژوئیه ۱۹۷۸۳ آوریل ۱۹۸۲دسامبر ۱۹۸۵
هواپیمایی الجزایر
تولید در ۲۷ مارس ۲۰۰۷ متوقف شد.Fedex.a310-200.n420fe.arp.jpg
ایرباس آ-۳۱۸۲ موتور، یک راهرو، حدود ۶ متر کوتاه‌تر از A320۱۰۷۱۱۷آوریل ۱۹۹۹۱۵ ژانویه ۲۰۰۲اکتبر ۲۰۰۳
ایر فرانس
Airfrance.a318-100.f-guga.arp.jpg
ایرباس آ-۳۱۹۲ موتور، یک راهرو، حدود ۴ متر کوتاه‌تر از A320۱۲۴۱۵۶ژوئن ۱۹۹۳۲۵ آوت ۱۹۹۵آوریل ۱۹۹۶
سوییس ایر
Airfrance.a320-200.f-glgm.arp.jpg
ایرباس آ-۳۲۰۲ موتور، یک راهرو۱۵۰۱۸۰مارس ۱۹۸۴۲۲ فوریه ۱۹۸۷مارس ۱۹۸۸
ایر اینتر
Royal.jordanian.a321-200.jy-ayg.arp.jpg
ایرباس آ-۳۲۱۲ موتور، یک راهرو، حدود ۷ متر کشیده‌تر از A320۱۸۵۲۲۰نوامبر ۱۹۸۹۱۱ مارس ۱۹۹۳ژانویه ۱۹۹۴
لوفتهانزا
Egypt air A321.jpg
ایرباس آ-۳۳۰۲ موتور، ۲ راهرو۲۵۳-۲۹۵۴۰۶-۴۴۰ژوئن ۱۹۸۷۲ نوامبر ۱۹۹۲دسامبر ۱۹۹۳
ایر اینتر
CX A330-300.JPG
ایرباس آ-۳۴۰۴ موتور، ۲ راهرو۲۳۹-۳۸۰۴۲۰-۴۴۰ژوئن ۱۹۸۷۲۵ اکتبر ۱۹۹۱ژانویه ۱۹۹۳
ایر فرانس
Airbus A340 Qatar Airways.jpg
ایرباس آ-۳۵۰۲ موتور، ۲ راهرو۲۷۰-۳۵۰مشخص نیستدسامبر ۲۰۰۶پیش‌بینی شده برای ۲۰۱۱اواسط ۲۰۱۳
هواپیمایی TAM برزیل
A350XWB-941 ETIHAD AIRWAYS.png
ایرباس آ-۳۸۰۴ موتور، ۲ راهرو، ۲ طبقهٔ کامل[۱۱]۵۵۵۸۵۳۲۰۰۲۲۷ آوریل ۲۰۰۵۱۵ اکتبر ۲۰۰۷
هواپیمایی سنگاپور
Lufthansa A380 D-AIMA at Frankfurt 20100602.jpg

صنایع ارباس نخست به صورت کنسرسیومی از شرکتهای هوافضایی اروپایی بنیان گذاشته شد تا با در بازار هواپیماهای مسافربری با شرکتهایآمریکایی مانند بوئینگ، مک‌دانل داگلاس و لاکهیدرقابت کند. جنگ جهانی دوم بسیاری از زیرساختارهای صنعتی اروپا ازجمله صنعت هوایی را از بین برده بود، اما همزمان باعث رشد و شکوفایی صنعت هوایی بسیار موفقی در ایالات متحده آمریکاشده بود. در سال ۱۹۶۵ در نمایشگاه هوایی پاریس، خطوط هوایی عمده اروپا مساله نیاز به هواپیمای مسافربری کوتاه‌بُرد و میان‌بُرد را به بحث و تبادل نظر گذاشتند. در همین سال، به درخواست دولت بریتانیا، شرکت هاوکر سیدلی (Hawker Siddeley) با دو شرکت هوایی فرانسوی به نامهای برُگِه (Breguet) و نور (Nord) برای آغاز طراحی نخستین هواپیمای ایرباس وارد مذاکره شد. این سه شرکت طراحی هواپیمایی با کُد HBN 100 را آغاز کردند.

در سال ۱۹۶۶ میلادی، شرکت سود آویاسیون فرانسوی (Sud Aviation)، شرکت آربایتشگماینشافت (دویچه ایرباس) آلمانی (Arbeitsgemeinschaft; Deutche Airbus) و هاوکر سیدلی بریتانیایی(Hawker Siddeley) شرکای اصلی پروژه ارباس بودند، و درخواست تامین بودجه پروژه به هرسه دولت تقدیم شده بود.

تولد آ-۳۰۰ [ویرایش]

کابین خلبان مدرن هواپیمای غول‌پیکر ایرباسA380

کُد A300 از اوایل سال ۱۹۶۷ میلادی برای نامیدن هواپیمای در دست طراحی ایرباس انتخاب شد. این هواپیما قرار بود ظرفیت حمل ۳۲۰ مسافر را داشته باشد و از دو موتور جت برای تولید نیروی پیشرانه استفاده کند.

در ۲۵ ماه ژوئیه سال ۱۹۶۷ میلادی، سه دولتاروپایی شریک در پروژه بیانیه‌ای اعلام کردند که «برای افزایش همکاری‌های اروپایی در زمینههوانوردی، توسعه اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیکی در اروپا، زمینه‌های لازم را برای طراحی و تولید هواپیمای ایرباس را فراهم می‌آورند.»

پس از توافق نهایی برای همکاری در پروژه ایرباس، رُژه بِتی (Roger Béteille) به سمت مدیر فنی پروژه A300 منصوب شد[۱۲]. وی فرایند ساخت و تولید هواپیما را بین شرکتهای گوناگون تقسیم کرد و این تقسیم‌بندی از آن دوره تا کنون در ساخت تقریبا همه هواپیماهای ایرباس رعایت می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی قرار شد که اتاق خلبان، ابزار و ادوات کنترل پرواز، و بخش میانی زیر بدنه هواپیما درفرانسه تولید شود. رژه بیتی که از طرفداران هواپیمای جت ۳-موتوره بریتانیایی ترایدنت (Trident) بود، ساخت بالهای هواپیما را به هاوکر سیدلی در بریتانیا واگذار کرد. همچنین مقرر شد که ساخت قسمت‌های جلو و عقب و بخش میانی فوقانی بدنه اصلی هواپیما در آلمان، شهپرها و اجزاء بالها درهلند، و بالک‌های افقی عقب در اسپانیا ساخته شوند.

در ۲۶ سپتامبر سال ۱۹۶۷ طی توافقی مقرر شد که شرکت سود آویاسیون فرانسوی رهبری پروژه را در دست داشته باشد، فرانسه و بریتانیا هریک ۳۷،۵ درصد و آلمان ۲۵ درصد کار را در دست داشته باشند. همچنین شرکت رولزرویس برای ساخت موتور جت برای ایرباس انتخاب شد.

در تاریخ ۱۰ آوریل ۱۹۶۹، دولت بریتانیا رسماً از پروژه ارباس کناره‌گیری کرد، و دولت آلمان با استفاده از این موقعیت سهام خود را به ۵۰ درصد افزایش داد. پس از خروج دولت بریتانیا از مجموعه سهامداران ایرباس، شرکت هاوکر سیدلی بطور مستقل ساخت بالهای ایرباس را در بریتانیا ادامه داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد