...SILICONVALLEY

...SILICONVALLEY

شما علاوه بر این مطالب با استفاده از جعبه لینک میتوانبد فیلم های تکنولوژی جدید را از اپارات با دسته بندی موضوعی مشاهده نمایید!
...SILICONVALLEY

...SILICONVALLEY

شما علاوه بر این مطالب با استفاده از جعبه لینک میتوانبد فیلم های تکنولوژی جدید را از اپارات با دسته بندی موضوعی مشاهده نمایید!

ماشین هیدروژنی !

ماشین هیدروژنی جنگ شرکت های ماشین سازی!!!




مرسدس بنز B-Class F-Cell، می تواند راهنما و جلوداری برای اتومبیل سازان جهت تولید ماشین هایی با سلول سوختی باشد. این شرکت برای شروع، تا می ۲۰۱۲ بیش از ۳۷ دستگاه اجاره ای از این اتومبیل را در شمال کالیفرنیا در اختیار علاقه مندان قرار خواهد داد. مرسدس اعلام کرده که ماشین های سدان (چهار در) که به طور کامل از تکنولوژی سلول سوختی این شرکت نیرو بگیرند، تا سال ۲۰۱۷ وارد بازار خواهند شد. این استراتژی علاوه بر اینکه به دلیل برنامه بلند مدت شرکت در خصوص پیل های سوختی توسعه می یابد، مرسدس به خاطر منافع زیست محیطی سوخت هیدروژنی هم به دنبال انجام این کار است. 

مرسدس بنز برای توسعه سیستم سلول سوختی B-Class F-Cell مرکز همکاری سلول سوختی وسایل نقلیه را راه اندازی کرده است. این مرکز، یک موسسه کانادایی با سرمایه گذاری دایملر، فورد و مرسدس بنز است که مشغول تحقیقات بر روی تکنولوژی های پیشرفته سلول سوختی است. B-Class F-Cell مرسدس از یک باتری سوختی ۱۰۰ کیلووات و یک موتور الکتریکی ۱۰۱ کیلووات نیرو می گیرد. بنز می گوید که این ماشین برای حرکت تنها به یک باتری لیتیوم یون با قدرت 1‪.‬4 کیلو وات ساعت و یک مخزن هیدروژن 3‪.‬7 کیلوگرمی نیاز دارد. 

مرسدس می گوید نمونه فعلی این اتومبیل با یک بار سوخت گیری می تواند بیش از ۳۰۰ کیلومتر را طبق استانداردهای آژانس حفاظت محیط زیست بپیماید. این اتومبیل تنها به 11‪.‬4 ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن ۱۷۱ کیلومتر در ساعت است. و مهمتر از همه اینکه مصرف سوخت یک کیلوگرم به ازای ۸۵ کیلومتر مسافت این اتومبیل مرسدس بنز، کاملا رقابتی به نظر می رسد. 

بازار اتومبیل های سازگار با محیط زیست قبل از این توسط ماشین های هیبرید و تمام الکتریکی کمی رونق پیدا کرده است. اما مرسدس بنز با B-Class F-Cell می تواند رهبری بازار ماشین های هیدروژنی را در اختیار خود در آورد. البته این محصول ویژه سال ۲۰۱۷ بنز، تنها ماشین هیدروژنی این شرکت نیست و مرسدس قبل از این هم کانسپت های آینده نگرانه ای همچون F125 را عرضه کرده است.






هوندا برای نخستین بار یک اتومبیل هیدروژن سوز را به صورت تجاری عرضه می کند 
یک شرکت ژاپنی اتومبیل جدیدی را وارد بازار می کند که موتور آن، به جای سوخت های فسیلی، گاز هیدروژن به کار خواهد برد. 
شرکت خودروسازی هوندا ژاپن اعلام داشته که برای نخستین بار، تولید تجاری اتومبیلی را آغاز کرده که نیروی محرکه آن را "سلول الکتریکی هیدروژنی" تامین خواهد کرد و به این ترتیب، استفاده از آن به ایجاد گازهای آلوده ساز محیط زیست منجر نمی شود.



اتومبیل جدید هوندا "اف سی اگس کلاریتی" FCX Clarity نام دارد و یک اتومبیل چهار نفره است و هنگام حرکت، تنها بخار آب در فضا پراکنده می کند. 

هوندا گفته است که کارآیی موتور این اتومبیل سه برابر اتومبیل های معمولی با موتور بنزین سوز است. 

این شرکت ژاپنی در نظر دارد در خلال سه سال آینده، دویست دستگاه کلاریتی تولید کند و نخستین تولیدات شرکت در ماه آینده وارد بازار خواهد شد. 

این اتومبیل در ابتدا به صورت اجاره در اختیار متقاضیان در ایالت کالیفرنیا، آمریکا، قرار می گیرد و از اواخر سال جاری، واگذاری اجاره ای آن در ژاپن نیز آغاز می شود. 

هوندا انتظار دارد که در سال اول، بتواند تنها برای چند دستگاه از این اتومبیل مشتری پیدا کند اما در خلال سه سال آینده، بازار آماده استفاده از تمام دویست دستگاه تولیدی شرکت باشد. 

هزینه استفاده از این اتومبیل بر اساس اجاره سه ساله هر ماه ششصد دلار آمریکایی خواهد بود. 

یکی از مهمترین موانعی که در راه استفاده از اتومبیل های هیدروژنی وجود دارد نبود مراکز توزیع این سوخت در جهان است. 

با اینهمه، به گفته کارشناسان اگر زمانی این نوع خودروها با استقبال گسترده تری در جهان مواجه شود، این مانع نیز می تواند برطرف شود.



مقابله با تولید گاز گلخانه ای 

تولید اتومبیل هایی که به جای سوخت فسیلی از هیدروژن استفاده کنند یکی از راه های اساسی مقابله با تولید گازهای گلخانه ای به خصوص گاز دیوکسید کربن است که از استفاده از سوخت های فسیلی ناشی می شود. 


آب مهمترین منبع طبیعی هیدروژن در سطح زمین محسوب می شود 

انتشار این گازها در جو زمین باعث افزایش دمای کره زمین می شود و به گفته بسیاری از پژوهشگران، تغییرات نامطلوبی را در محیط زیست در پی می آورد. 

پیش از این نمونه های آزمایشی متعددی از اتومبیل هایی با موتور استفاده کننده از هیدروژن طراحی و تولید شده اما تاکنون هیچکدام به مرحله تولید تجاری نرسیده بود. 

به گفته کارشناسان، در اتومبیل های "هیدروژن سوز" می توان از دو نوع موتور استفاده کرد.



در نوع موتور "انفجاری"، به جای مخلوط بنزین و اکسیژن، گاز هیدروژن و اکسیژن وارد سیلندرها می شود و انفجار این مخلوط، سیلندرها را به حرکت در می آورد. 

در این روش، نیازی به ایجاد تغییرات عمده ای در ساخت موتور اتومبیل نیست اما چنین موتورهایی در مقایسه با موتور بنزین سوز، کارآیی به مراتب کمتری دارد. 

در نوع دوم، که در اتومبیل جدید هوندا به کار رفته، از ترکیب هیدروژن و اکسیژن، برق تولید می شود که موتور برقی اتومبیل را به حرکت می اندازد. 

گاز هیدروژن را می توان از منابع مختلف از جمله مواد نفتی، ذغال سنگ و برخی فضولات طبیعی استخراج کرد اما استخراج هیدروژن از این منابع نیز مستلزم استفاده از سوخت های مختلف است. 

بزرگترین منبع طبیعی هیدروژن در سطح زمین، آب است و تجزیه آب با استفاده از برق نیز راه دیگر استخراج هیدروژن است اما بخش عمده ای از برق تولیدی در جهان حاصل فعالیت نیروگاه هایی است که سوخت های فسیلی به کار می برند. 

پژوهشگران می گویند که اگر بتوان از منابع تجدید شونده انرژی، مانند نور خورشید، باد یا موج دریا، برق تولید کرد و این برق را برای تجزیه آب و تولید هیدروژن به کار برد، می توان اتومبیلی ساخت که حرکت آن باعث تولید هیچ نوع گاز گلخانه ای نشود 









خودروهای هیدروژنی BMW در راهند

جام جم آنلاین: از آنجایی که ما به دنبال استفاده از منابع انرژی با قابلیت جانشینی برای حل معضل کمبود انرژی هستیم، استفاده از هیدروژن، جایگزین بسیار مناسبی است که می‌تواند به معضلات انرژی‌های موجود مثل آلودگی، کمبود و گرانی پایان دهد.

خودروی هیدروژنی bmw

در این میان نگرانی‌های موجود درمورد محیط زیست، از مدت‌ها پیش شرکت BMW را برآن داشته تا به فکر ساخت خودروهایی با سوخت هیدروژن بیفتد.

شرکت BMW بتازگی اعلام کرده است که سری 7خودروهای هیدروژنی خود را در دست تولید دارد. براساس گزارش‌ها این خودرو سرعتی معادل 143 مایل برساعت و قدرتی برابر با 260 اسب بخار خواهد داشت. همچنین موتور این خودرو طوری طراحی شده که قابلیت استفاده از بنزین را نیز دارد. موتورخودروهای هیدروژنی اغلب شبیه به یک سلول سوخت کامل می‌باشد و درآن یک سری واکنش الکتریکی ـ شیمیایی اتفاق می‌افتد و در این فرآیندها هیدروژن به وسیله اکسیژن یا مواد احتراقی مشابه می‌سوزد. در خودروی هیدروژنی شرکت BMWهیدروژن در موتور به‌صورت مرتب و منظم سوزانده می‌شود و به صورت سلول‌های سوختی نمی‌باشد.

به گفته سازندگان این خودرو استفاده از هیدروژن مستقیم به‌عنوان سوخت به جای سوخت‌های معمولی، بسیار تمیز بوده و عاری از هرگونه آلودگی‌های زیست محیطی می‌باشد.

از معایب آن این‌که، از آنجایی که وزن و بارالکتریکی مولکول هیدروژن خیلی کوچک است، ذخیره و حمل و نقل مقادیر فراوان هیدروژن به صورت گاز نیازمند محفظه‌هایی بزرگ با فشاربالاست. لذا از نظر عملی در وسایل نقلیه ممکن نیست و چون هیدروژن گازی است فعال، به همین دلیل مشکلات زیادی در ذخیره‌سازی و توزیع این گازوجود دارد. همان‌طور که می‌دانید هیدروژن قسمتی از مولکول آب است که به‌صورت طبیعی و فراوان در جو زمین وجود دارد و نسبت به دیگر منابع انرژی طبیعی قابل دسترس‌تر می‌باشد و همچنین استفاده از آن به‌عنوان منبع انرژی نسبت به سایر سوخت‌ها مخصوصا سوخت‌های فسیلی، تمیزتر و آسان‌تراست.

اما همان‌گونه که اشاره شد به دلیل معایب و موانعی که در استفاده از این گاز وجود دارد، تا به حال استفاده از آن توسعه و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است. بنابراین محققان درصددند تا معایب و موانع را به حداقل برسانند تا بتوان هرچه بیشتر از این منبع مفید و فراوان بهره برد.





siliconvalley :




به نظر شما کدام شرکت در این جنگ پیروز می شود؟ 

معیار های شما برای ماشین های هیدروژنی چیست؟


متشکرم...بهنام مقتدری...


اگر مایلید در نظرات پاسخ دهید...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد